Lezing over de psychomotorische ontwikkeling van kinderen.

Benieuwd wat mijn werk inhoud en welke eye openers ik een team kan bieden? Voor basisschool teams geef bij de school op locatie graag een lezing over de psychomotorische ontwikkeling van kinderen. Dit is uiteraard een lezing waarbij men veel gaat zien en ervaren hoe de motorische ontwikkeling verloopt. Daarbij is er aandacht hoe je dit in een klas kan signaleren en met praktische tools, actieve tips en genoeg inspiratie voor in de klas. 

Meer informatie en kosten op aanvraag via het contactformulier.

Succes met rekenen!


Wat te doen als leerlingen blijvend moeite hebben met het maken van rekensommen? Ondanks het aanbod van het gebruiken van verschillende strategieën toch niet voldoende ontwikkeld zijn in de rekenvoorwaarden. Veelal hebben deze leerlingen moeite met hun werkgeheugen, richtingsontwikkeling, doorzien van getal structuren of hebben veel stress met rekenen waardoor oefenen weinig effect heeft.

Aan de hand van Rekenladders en hulpmaterialen leer ik effectief en stapsgewijs kinderen foutloos te rekenen.  
Met enkele sessie is het al mogelijk om kinderen plus- en minsommen tot 1.000 foutloos en snel uit te laten uitrekenen.  Daarnaast het remediëren van de overige basisvaardigheden verloopt dan vlot. Kort om; succes met rekenen.

School readiness.

Is deze leerlingen er wel klaar voor om het schoolse leren aan te gaan? Dit is een vraag die menig kleuterjuf of meester vast wel eens zichzelf gesteld heeft.
Hierbij kan ik begeleiding en advies bieden. Door middel van observaties in de school situaties kan ik kijken naar beweging en spel van een leerling. Hierbij kijk ik naar welke reflexen nog hulp nodig hebben om te ontwikkelen zodat het kind verder kan groeien.
Deze inzet is handig om met meerdere leerlingen tegelijk te doen. Sterker nog, het is mooi om een grotere groep, bijvoorbeeld groep 2 leerlingen, in beeld te brengen zodat er ook samen geoefend kan worden.

Het meest functionele is om in groep 2 en groep 3 de ogen van de leerlingen te meten op de oogsamenwerking. Dit is een voorwaarde om te kunnen leren lezen. Door de ogen te meten krijg je inzicht in de rijpheid van het kind om wel of niet te beginnen met lezen en om een schoolkind te worden.

Ik-tekening analyse.

Een nieuw schooljaar een nieuwe start. Om met elkaar kennis te maken vertel je dan vaak over jezelf. Veel creatieve werkjes over en van het kind zelf komen dan aan de muur te hangen. Zo ook de bekende 'dit ben ik' tekening. Juist deze tekening verteld veel over een kind en zijn behoefte en welzijn in dat moment van zijn leven.
Als leerkracht voel je of zie je soms tekeningen verschijnen waar je van weet er is 'iets'. Door de tekening te analyseren kan ik een leerkracht helpen een leerling meer in beeld te krijgen of te begrijpen. Eigenlijk maak je hierdoor echt kennis met het kind doordat je zijn werkelijk 'ik' mag ontmoeten.
Uiteraard kan je leerlingen vaker in het schooljaar een tekening van zichzelf laten maken. Door deze te laten bewaren krijg je als leerkracht een extra ontwikkeling van een leerling te zien naast zijn schoolprestaties.
Een analyse kan ik per klas uitvoeren of op verzoek per leerling. Per tekening geef ik een samenvatting van de kenmerken.

Plan op maat.

Doordat mijn expertise breed is kan ik ook brede begeleiding bieden voor een klein groepje of individueel. Zie je als leerkracht dat een aantal (kleuter)leerlingen vast lopen in hun motorische ontwikkeling dan kan ik een plan opstellen om in een een kleine setting met deze leerlingen te werken. Daarbij geef ik ook advies en tools voor in de klas.

Opvallend gedrag in de klas? Ik kom graag voor een gesprek en observatie langs om te zien wat ik aan persoonlijke begeleiding kan bieden.

Niet te lezen handschrift of slordige schrijfletters? In een creatieve setting met 1 op 1 begeleiding of juist in een klein groepje kan er binnen enkele maanden vooruitgang geboekt worden.

Ik sta altijd open voor een oriënterend gesprek om te zien wat we voor elkaar kunnen betekenen. Wees dus zo vrij om te mailen of te bellen voor een kennismaking.

Aanbod voor het basisonderwijs.

Binnen mijn kinderpraktijk biedt ik individuele coaching en reflex integratie. Dit is een werkwijze waar een ouder en kind persoonlijk voor kunnen kiezen. Maar hoe mooi is het als ik binnen de basisschool inzichten en begeleiding kan bieden om onderwijs passender te maken.
Hiervoor heb ik een aanbod voor scholen waarvoor men mij kan inhuren. Want uit ervaring weet ik dat onderwijs bieden passender kan als je een kind nog beter begrijpt.