Psychomotorische kindercoaching
Deze vorm van coaching heeft letterlijk te maken met de verbinding tussen het lijf (motoriek) en het brein (de psyche).
Het lichaam wordt door het brein aangestuurd. De manier waarop het lijf functioneert heeft invloed op het functioneren van het brein zowel bij leren als bij gedrag.
Met behulp van beweging en spel kan ik een kind coachen om verandering in het denken, voelen en doen tot stand te brengen.
Problemen waar een kind tegen aan loopt kunnen bijvoorbeeld zijn;
- moeite met emoties (boos, bang, verdrietig)
- faalangst . weinig zelfvertrouwen
- teruggetrokken gedrag of juist druk
- moeite met concentreren
- leerproblemen op school ervaren
- gevoelig reageren op de omgeving
- gedragsproblemen in de klas of thuis
- niet stil kunnen zitten
- een vol hoofd
- moeite met loslaten
- overgevoeligheid voor prikkels
- zindelijkheidsproblemen
- motorische problemen
- concentratieproblemen
- moeite om te leren zwemmen (duiken / door het gat zwemmen)
- teenlopen
- focus en controle
Door de verandering krijgt het kind bevestigd dat het alle eigenschappen en kwaliteiten in zich heeft om zichzelf te zijn waardoor het steviger in de schoenen komt te staan en zelf ontdekt hoe het beter kan omgaan met problemen die het tegenkomt.
Als kindercoach begeleid ik kinderen met beweging naar balans.
Bewegen is de basis voor balans.
Iedereen leert vanuit beweging. Kinderen leggen hun basis van groei door heel jong lichamelijke ervaringen op te doen. Deze bewegingen vormen de basis voor de groei van het sociale, emotionele en het leervermogende kind.
Beweging zorgt ervoor dat het brein en het lichaam zich met elkaar verbinden en het kind sociaal, emotioneel en lerend in balans is.
Wanneer de balans verstoord is, wordt dit zichtbaar in gedrag wat het kind laat zien, en kan het invloed hebben op leren en concentreren op school.
Leerproblemen de baas.
Elk kind gaat graag naar school om te leren lezen, rekenen en schrijven.
De meeste kinderen hebben hier weinig tot geen problemen mee en komen met mooie rapporten thuis. Maar wat als het niet zo makkelijk gaat? ligt het dan altijd aan de intelligentie? Nee, zeker niet!
Om tot leren te komen zijn een aantal vaardigheden nodig die een kind normaal gesproken ontwikkelt vanaf de geboorte.
Dit zijn de zogenaamde leervoorwaarden. Als deze (nog) niet voldoende ontwikkeld zijn, kan een kind problemen gaan krijgen met stil zitten, letters herkennen, hakken- en plakken, goed focussen de pengreep, automatiseren of het geheugen. En dit is nu net wat een kind nodig heeft bij het leren in de klas.
Niet alleen balans en goed bewegen zijn een voorwaarde om te leren. Visuele informatie kunnen verwerken is een belangrijke vaardigheid. Ogen vertellen je waar je bent, wie je bent en hoe je doet, voelt, denkt en leert. Het verwerken van visuele informatie is alleen mogelijk als er geen belemmeringen zijn.
Op jonge leeftijd krijgen vele kinderen een sticker over een oog geplakt tegen een lui oog of een sterke plus bril aangemeten. Echter is dit niet altijd de oplossing voor de bestaande belemmering. Ik kan als visueel screener bij een kind een visuele screening afnemen om inzicht te krijgen op de visuele informatieverwerking van het kind. Dit doe ik door het bekijken van de oogsamenwerking , gezichtsscherpte en diepte. Tevens gebruik werk ik met een bioptor (staat bij de aap op de foto). De bioptor is een instrument dat mogelijke afwijkingen in het visuele systeem snel en eenvoudig in beeld brengen.
Wanneer er een samenhang is van klachten en afwijkende Bioptor scores (aangetekend op specifieke scorekaarten) dan wordt u doorverwezen naar een functioneel optometrist voor een verder onderzoek.
Aan de slag.
Bij de psychomotorische coaching voer ik een intake gesprek met de ouder('s).
Bij de kennismaking is een ouder en het kind aanwezig. Bij iedere sessie werk alleen met het kind. Als ouder kan je dan een wandeling maken of even boodschappen halen en ben je de laatste 15 minuten voor overdracht aanwezig. Deze setting geeft het kind de ruimte om te kunnen bewegen en te leren.
Sessie vinden plaats om de 3 á 4 weken. In de tussentijd zijn er bewegingen/opdrachten om thuis dagelijks uit te voeren om tot een gewenst resultaat te komen.
Afhankelijk van de intensiteit van oefenen is een begeleidend traject een half jaar tot een jaar. ( 6 á 10 sessies)
Methode.
Bij de psychomotorische kindercoaching maakt ik gebruik van de volgende methodes;
- lekker in je vel met beweging
- leerproblemen de baas
- beweeg en groei
- ik leer anders (beelddenken)
- coole kikker
- zien en doen, visuele screening en trajectbegeleiding