Wat is reflex integratie.
Een pasgeboren baby heeft nog niet zoveel bewuste motoriek: de meeste van de bewegingen die je ziet zijn automatisch en/of reflexmatig. Tijdens de groei van het kindje gaat dit bewegingspatroon langzaam over naar een meer bewust bewegingspatroon. De reflexen gaan naar de achtergrond of worden minder belangrijk en krijgen een aangepaste, volwasse en functionele reactie. Dit wordt ‘integratie van de reflex’ genoemd.
Wanneer reflexen een fase niet goed hebben doorlopen of onvoldoende geïntegreerd zijn, is de basis een stuk minder goed, waardoor alles wat hier verder wordt opgebouwd ook aan stabiliteit verliest.
Oorzaken van actieve reflexen kunnen zijn ontstaan tijdens een zwangerschap of de bevalling, de ontwikkeling daarna of door bijvoorbeeld een trauma, het ervaren van extreme stress, kan er voor zorgen dat sommige reflexen niet goed kunnen ontwikkelen of terug gaan naar de basis en weer op actief komen te staan.
Met rustige en zachte lichamelijke oefeningen kan ik ook na de babytijd en zelfs bij volwassenen deze reflexen nabootsen en de verbindingen alsnog of opnieuw beïnvloeden. Dit proces heeft reflexintegratie.
Hoe doe ik dat .
Reflexen die actief zijn kunnen storend werken op de ontwikkeling. Met reflexintegratie worden er bewegingen uitgevoerd om actieve of storende reflexen te integreren, zodat er weer ruimte is voor de volgende stap in de ontwikkeling.
In de praktijk voert een kind enkele bewegingen uit om te observeren welke reflex actief is. Daarna werk ik met oefeningen op een massagetafel, gewoon met de kleding aan. De oefeningen worden thuis geoefend, dat kan op de grond (matje), op de bank of op bed.
Uitdagingen waar de reflexintegratie bij werkt:
Als één of meerdere reflexen niet goed op gang komen of het tegenovergestelde, overactief zijn en te lang blijven aanhouden, kan dit een behoorlijke impact hebben op de latere motoriek, cognitieve vaardigheid of emotionele ontwikkeling van een kind.
Voorbeelden van onvoldoende geïntegreerde reflexen zijn:
- Kinderen die altijd “aan staan”
- Kinderen die moeite hebben met schrijven, met mes en vork eten, kwijlen, moeilijk verstaanbaar zijn
- Kinderen die moeite hebben met diverse vormen van taal als lezen of spelling,
- Kinderen die bedplassen boven de 5 of 6 jaar
- Kinderen die niet stil kunnen zitten, op school of aan tafel
- Kinderen die moeite hebben met grenzen, soms hun eigen grenzen of de grenzen van anderen niet herkennen
De reflexen blijven de bewuste motoriek dan in de weg staan en dat kan best veel energie vragen. Een beetje zoals een computer die op een oud programma blijft draaien.
Overige uitdagingen die als actieve reflex zijn te herkennen:
Weinig zelfvertrouwen
Gedragsproblemen in de klas of thuis
Niet stil kunnen zitten
Veel onrust ervaren
Veel boos of verdrietig zijn
Een vol hoofd
Moeite met loslaten
Hechtingsproblematiek
Slaapproblemen
Overgevoeligheid voor prikkels
Trauma
Onveilig gevoel
Angsten
Zindelijkheidsproblemen
Motorische problemen
Concentratieproblemen
Hyperactief gedrag
Lusteloosheid
Burn-out
Teenlopen
Hoofdpijn
Depressieve gevoelens
Focus en controle
Voorbeelden van primaire reflexen.
De schrikreflex, ofwel de moro reflex, is een reflex die iedereen wel kent. Dit is de reflex waarbij de armpjes en beentjes wijd geopend worden en waar de baby wel of niet bij gaat huilen. Een super goede waarschuwing want je baby kan je nog niet vertellen dat hij gevaar voelt of schrikt.
De salamander beweging, ook wel galant reflex genoemd, is de reflex waarmee de baby zich uit het geboortekanaal duwt om zo de moeder een flink stuk te helpen. Maar ook met de afzet reflex vanuit de voeten helpt de baby mee wat later zorgt voor een goed contact met de grond en een goede houding en de sterking van de enkels.
Ook is er een reflex om het bekken te kantelen en de blaas en de darm te legen om zo min mogelijk ruimte in te nemen tijdens de geboorte. Dit is de perez reflex. Na de geboorte is deze hard nodig om geen obstipatie te krijgen.
Aan de slag.
Bij een sessie werk ik met een kind en een massagetafel. Bij deze sessies blijft de ouder aanwezig omdat ik werk met bewegingen en aanraking bij het kind. Daarnaast zijn er bewegingen die thuis uitgevoerd moeten worden waarvoor ik uitleg geef bij de sessie.
Sessies vinden plaats om de 3 á 4 weken. In die tussentijd is het nodig om oefeningen thuis te onderhouden om tot een gewenst resultaat te komen. Een traject duurt een half jaar tot een jaar.
Dit is afhankelijk van de hulpvraag, het oefenen en wanneer er ook zelf ervaren wordt dat er voldoende verandering is.
Methode.
Voor de reflexintegratie maak ik gebruik van de volgende methode;
RMTi (Rythmic Movement Training international)
RMTi level 1 Focus, Organisatie en Begrip: Oefeningen uit deze module hebben een positief effect op de spierspanning en helpen bij het leren focussen en het ontwikkelen van vaardigheden op gebied van organiseren en begrijpen.
RMTi level 2 Emoties, Geheugen en Gedrag: Oefeningen uit deze module hebben wederom een positief effect op de spierspanning en helpen bij het omgaan met emoties en gedrag. De eenvoudige oefeningen zorgen ervoor dat het brein uit de modus van vechten, vluchten of bevriezen komt. Hierdoor krijgt het kind weer de regie over de eigen emoties terug.
RMTi level 3 voor lezen en schrijven: Vanuit deze module stimuleer ik reflexen door te ontwikkelen zodat het kind minder moeite krijgt met lezen en rekenen, school weer leuk gaat vinden en daardoor weer kan groeien in zijn of haar ontwikkeling.
RMTi school readiness:
Om te werken in kleine groepjes of juist met een hele klas. Ik ga aan de slag met spel en beweging en werk spelenderwijs aan de reflexen zodat een kind beter kan concentreren, stil zitten, en leert lezen en schrijven.
Veel actieve 5 minuten oefeningen die tussendoor kunnen in de klas en bewegingsactiviteiten voor de speelzaal, maar vooral heel veel plezier met deze manier van reflex integratie!
RMTi face the fear:
Wanneer een kind of volwassene last heeft van (faal)angst, over- of hooggevoeligheid, hechtingsproblematiek, emotionele onrust, en/of een trauma heeft meegemaakt, zorgen deze reflexen ervoor dat het lijf kan overleven en wordt het geholpen door o.a. de 'vlucht-vecht-verstijfreflex'.
Actieve reflexen kunnen ervoor zorgen dat een persoon niet meer verder kan groeien. Met opbouwende RMTi oefeningen zijn deze reflexen weer in balans te brengen.
RMTi Making connections:
Beweging is de belangrijkste voorwaarde voor de ontwikkeling van het brein en alle daarmee samenhangende functies op het gebied van bewegen, gedrag en leren.
Beweging doet de verbindingen in het brein groeien en versterken en heeft invloed op al het voelen, denken, durven, leren en bewegen van een mens.
Hoe het brein zich ontwikkelt en welke invloed elk stukje van deze ontwikkeling heeft op de groei van een kind op lichamelijk, emotioneel, sociaal en cognitief gebied komt samen in de making connections.